Заманауи жасанды интеллект (ЖИ) технологиялары білімді критериалды бағалаудың әдістерін және жалпы білім беру процесін айтарлықтай өзгертті. ЖИ білім беруде қолданудың негізгі бағыттарының бірі – бағалау процесін автоматтандыру, бағалаудың ашықтығы мен объективтілігін қамтамасыз етеді. Бұл мақалада біз ЖИ критериалды бағалаудағы рөлін және оның болашақ білім беру жүйелері үшін ашатын мүмкіндіктерін қарастырамыз.
Критериалды бағалау – бұл оқушылардың білімін алдын ала белгіленген критерийлер негізінде бағалау әдісі. Дәстүрлі бағалаудан айырмашылығы, мұнда баға мұғалімнің жалпы әсеріне емес, нақты және объективті көрсеткіштерге сүйене отырып қойылады. Қазақстанда критериалды бағалауға кезең-кезеңімен көшу 2017 жылдан басталды. Осыған байланысты қазақстандық мұғалімдерге жаңа оқыту әдісіне бейімделу және оны меңгеру үшін уақыт қажет болды. Критериалды бағалау
жиынтық және
формативті бағалаудан тұрады.
Критериалды бағалау құрылымыБағалау критерийлері 4 блоктан тұрады, олар көрсеткіштер мен дескрипторларға бөлінген.
- Жоспарлау – сабақтың мақсаты; оқыту (тәрбиелеу) әдістері мен ресурстары; бағалау әдістері мен құралдары;
- Оқыту – функционалдық сауаттылықты дамытуға бағытталған оқу материалдарының берілуі; цифрлық білім беру контеттерін қолдану; оқыту әдістерін, тапсырмаларды, ресурстарды, саралау тәсілдерін пайдалану; сабақтың құрылымы мен уақытты тиімді пайдалану; оқушылардың өзара әрекеттесуін ұйымдастыру; жалпыадамзаттық және ұлттық құндылықты дамыту;
- Бағалау – тапсырмаларды бағалау әдістері мен құралдарын қолдану;
- Рефлексия - сабақтың (сабақ, іс-шара) рефлексиясы;
Жиынтық бағалауЖиынтық бағалау (ЖБ) – бұл оқу бағдарламасының мазмұнын меңгеру деңгейін анықтау және бекіту мақсатында оқушылардың үлгерімін ағымдағы бақылау жүйесі. Ол келесі кезеңдерде өткізіледі: бөлімдер/өтпелі тақырыптардан (БЖБ), тоқсан (ТЖБ), оқу жылының қорытындысы (9 және 11-сыныптардағы қорытынды аттестация).
ЖБ өткізу кезінде педагог келесі ережелерді басшылыққа алады:- Форма (бақылау жұмысы, практикалық немесе шығармашылық жұмыс, жоба, эссе, диктант, мазмұндама, шығарма, тест) және орындалу уақыты мұғалімнің қалауымен белгіленеді.
- ЖБ өткізу кезінде академиялық адалдық қағидаларын сақтау маңызды: мұғалімдер – тапсырмаларды дайындауда, оқушылар – оларды орындауда.
- ЖБ тапсырмаларын мұғалімдер өз бетінше құрастырады, олар оқушылар меңгерген материалдарды қамтып, типтік оқу бағдарламаларына сәйкес болуы тиіс.
- ТЖБ сапасын арттыру үшін оның тапсырмалары әдістемелік бірлестік отырысында алдын ала талқыланады. Бұл оқу мақсаттарына сәйкестігін, көлемін, нұсқаулықтарын және орындау уақытын бағалауға мүмкіндік береді.
- Бір тоқсанда БЖБ үш реттен артық өткізілмейді. Бөлімдер/өтпелі тақырыптар саны төртеуден көп болған жағдайда, оларды біріктіруге және БЖБ екі кезеңмен өткізуге рұқсат етіледі.
- Бір күнде үштен артық ТЖБ жоспарланбайды, оқу пәндерінің күрделілік деңгейі ескеріледі. ТЖБ тоқсанның соңғы күні өткізілмейді, сондай-ақ бір пән бойынша бір күнде БЖБ және ТЖБ өткізуге жол берілмейді.
- Егер ТЖБ нәтижелеріне қатысты даулы мәселелер туындаса, педагогикалық кеңестің шешімімен, бағалау объективтілігін қамтамасыз ету үшін, жазбаша түрде өткізілетін пәндер бойынша модерация жүргізіледі. Ол бағалар қойылғанға дейін 1 күннен кешіктірілмей жүзеге асырылуы тиіс.